De statistiekgegevens die Karin aanhaalt kloppen wel goed denk ik. Gratis sites en acties zijn nu eenmaal populair (al valt dat ook wel mee als je het vergelijkt met andere populaire onderwerpen op internet).
Ik ben van mening dat de meest acties wel geplaatst kunnen worden, als het maar op de juist manier gedaan wordt.
Gisteren heb ik hier een link geplaatst naar een Duitse kalender. Ik schat in dat zo'n Duits bedrijf de aanvragen van dit forum en wellicht wat andere gratis fora wel aankan, maar verwacht niet meer dat de mensen nu echt nog een kalender ontvangen nu Gratiz.nl mijn link supersnel gekopieerd heeft. Hij heeft nota bena zelfs mijn omschrijving letterlijk overgenomen/gejat. Ik had eigenlijk wel verwacht dat die Erik van Gratiz zelf wel een goede inschatting kan maken wat goed is voor zijn bezoekers. De kans dat zijn bezoekers de kalender krijgen is vrij klein en dat is jammer voor de bezoekers, het Duitse bedrijf én hemzelf (bezoekers zullen ook hem verwijten dat ze de kalender niet krijgen).
Wat ik ook niet vind kunnen is dat sites de antwoorden van vragen kant en klaar aanleveren (zoals bij die Nikwax Footwear kwis). Het wordt voor iedere ongeinteresseerde bezoeker een eitje om aan te vragen, zonder dat het doel van het bedrijf behaald wordt: mensen een goede indruk laten krijgen van hun producten. Erg jammer, want de volgende keer biedt zo'n bedrijf zo'n actie niet meer aan.
Hetzelfde geldt voor die Kuhne augurkenknijper en dergelijke. Iedereen die snel zo'n code heeft overgenomen en vervolgens geen post van Kuhne ontvangt wordt boos op Kuhne. Terwijl juist de aanvragers fout zijn door met een foute code en zonder het product gekocht te hebben iets proberen aan te vragen.
Maar op bovenstaande zaakjes na, vind ik het prima om op dit soort fora allerlei gratis tips door te geven. Groot of klein, maakt niet zoveel uit. Meestal vindt er wel een soort van natuurlijke filtering plaats. Kleine acties blijven redelijk klein en sijpelen maar mondjesmaat over internet, grote bedrijven met leuke acties zijn soms wat sneller als een olievlek over het internet verspreid.
Als voorbeeld van kleine specifieke actie die wel goed is gegaan, en ik bijna niet geplaatst had, is de lifehammer van laatst. Het bedrijf vond het leuk om te zien dat ik hun actie tegengekomen was hier geplaatst had. Ze zijn zelfs zo aardig en sportief om een lifehammer naar me toe te sturen .
Ik hoop dat iedereen kleine en grote acties hier blijft plaatsen. Hoe meer, des te beter.Dan kan iedereen voor zich bepalen of sommige acties wel of niets voor hem zijn.