Hoe worden in Portugal de belastingen berekend nu NHT wordt afgeschaft,?

Ik betaal op mijn pensioen ca 15% belastingen. Ik wil naar Portugal verhuizen, niet omwille van die voordelige tarieven maar omdat ik dat al 30 jaar wil. Maar het ziet ernaar uit dat ik dan wel eens veel minder van mijn pensioen zou kunnen overhouden want ik val dan in de schijf van 35%. Echter, het is complexer dan dat, want niet heel je inkomen wordt in die schijf belast.
Iemand die dit in mensentaal kan uitleggen?
https://mcs.pt/nl/Portugese-belastingschijven-een-eenvoudige-gids/
Dit is 1 bron, ik heb meerdere bronnen geraadpleegd maar snap nog steeds hoe de belastingen in Portugal nu juist berekend worden ....

7 maanden geleden
1.1K
tinus1969
7 maanden geleden
Wat ik zou uitzoeken is of je niet in België belastingplichtig bent of kunt blijven - dat is het land waar je inkomen vandaan komt.
liveisgreat
7 maanden geleden
Nee ik kan hier alleen belastingplichtig blijven als ik hier gedomicilieerd ben en hier genoeg dagen verblijf.
liveisgreat
7 maanden geleden
Dat voorbeeld met die "Beugel" begrijp ik ook niet...
tinus1969
7 maanden geleden
https://www.expatica.com/pt/finance/taxes/portuguese-income-tax-filing-a-portuguese-tax-return-as-an-expat-105172/
tinus1969
7 maanden geleden
Sommige pensioenen worden blijkbaar niet belast https://www.blevinsfranks.com/tax-and-pensions-portugal/
erotisi
7 maanden geleden
Soms mag Nederland een bronstaatheffing toepassen, hiervoor moet worden voldaan aan 3 voorwaarden: Indien en voor zover de aanspraak op dit pensioen of lijfrente in Nederland van belasting is vrijgesteld óf de met deze aanspraken verband houdende premies in het verleden van het Nederlandse belastbare inkomen in aftrek zijn gebracht, en
Indien en voor zover dit pensioen of lijfrente in Portugal niet tegen het algemeen van toepassing zijnde belastingtarief of voor minder dan 90% in de belastingheffing wordt betrokken, en
Indien het gezamenlijke bedrag van de in een kalenderjaar genoten pensioenen, lijfrenten en sociale zekerheidsuitkeringen een bedrag van € 10.000 te boven gaat. https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/emigratie/landeninformatie/wonen_in_portugal/pensioen_belastingen_portugal/#:~:text=Het%20pensioen%20in%20Portugal%20wordt,van%20%E2%82%AC%2090.000%20wordt%20geheven).

Het beste antwoord

In Portugal, zoals in veel andere landen, worden inkomstenbelastingen berekend met een progressief tarievensysteem. Dit betekent dat verschillende delen van je inkomen belast worden tegen verschillende tarieven. Als je naar een hogere schijf gaat, betekent dit niet dat al je inkomen tegen dat hogere tarief wordt belast, maar alleen het inkomen dat boven de grens van de vorige schijf valt.

Bijvoorbeeld, als er schijven zijn voor inkomsten tot €10.000, €20.000 en €40.000, en de belastingtarieven respectievelijk 10%, 20%, en 30% zijn, en je verdient €35.000, dan zou je:

10% betalen over het bedrag tot €10.000,
20% over het bedrag tussen €10.000 en €20.000,
en dan 30% over het bedrag tussen €20.000 en €35.000.

Je betaalt niet plotseling 30% over het hele bedrag alleen omdat je in een hogere schijf valt.

In Portugal was er een regeling genaamd Non-Habitual Resident (NHR) die voordelige belastingtarieven bood aan nieuwe inwoners op bepaalde inkomsten, waaronder pensioenen, voor een periode van tien jaar. Als de NHR wordt afgeschaft of gewijzigd, kunnen pensioenen van buitenlanders die onder de gewone belastingregels vallen potentieel hoger belast worden.

Je zou moeten nagaan wat het progressieve belastingstelsel voor jou zou betekenen met jouw specifieke pensioeninkomen. Het is altijd aan te raden om een belastingadviseur of een expert in internationale belastingplanning te raadplegen die bekend is met zowel de Portugese belastingwetgeving als de belastingverdragen die Portugal mogelijk heeft met jouw land, om te begrijpen hoe je belastingen zullen worden beïnvloed door de verhuizing.
7 maanden geleden